Gdynia Design Days 2020 to wyjątkowa edycja festiwalu na wyjątkowe czasy. GDD jako pierwsze wydarzenie poświęcone projektowaniu odbywa się w całości online. Tegorocznej edycji towarzyszy interaktywny przewodnik po wystawach, które odpowiadają na hasło przewodnie festiwalu – Uwaga. Już jutro premiera przewodnika GDD w formie elektronicznej! Zapraszamy na www.guide.gdyniadesigndays.eu.
Przewodnik GDD to cenne kompendium wiedzy, które powstało w ścisłej kooperacji ze wszystkimi kuratorami, których w tym roku zaproszono do współpracy. Znajdziemy w nim informacje, zdjęcia oraz filmy dotyczące 8 wystaw i 8 globalnych wyzwań, które są rozwinięciem hasła festiwalu.
Wyjątkowa forma na wyjątkowe czasy
Silnym punktem programu każdego festiwalu są wystawy, które poruszają tematy związane z otaczającym nas światem w kontekście projektowym. Wyjątkowa formuła tegorocznej edycji sprawiła, że wszystkie elementy programu, również wystawy, będą dostępne jedynie w internecie. Potraktowaliśmy to jako wyzwanie, a przede wszystkim możliwość dzięki której tematy, które poruszamy na wystawach, dotrą do większej ilości odbiorców oraz pozostaną z nimi na dłużej. To rozwiązanie niesie za sobą również korzyści w wymiarze ekologicznym. Dzięki prezentacji online nie generujemy dodatkowych odpadów. Strona została zaprojektowana w taki sposób, aby przy wysokiej funkcjonalności zajmować jak najmniej miejsca w sieci, a co za tym idzie pobierać jak najmniej energii. Strona bardzo szybko się ładuje, nie zawiera zbędnych dekoracji, posiada ograniczoną liczbę zasobów multimedialnych, a zdjęcia i filmy zostały mocno skompresowane.
Co znajdzie się w przewodniku?
Przewodnik GDD prezentuje blisko 150 produktów, usług projektów i prototypów. Hasło przewodnie Uwaga zostało podzielone na 8 tematów, poruszających zagadnienia, z którymi mierzy się w obecnych czasach.
- Mamy problem z wodą
kuratorzy: Michał Bachowski, Agata Nowak
Swobodny dostęp do bieżącej wody oraz kanalizacji jest nadal luksusem. W wielu miejscach na świecie to realny problem. W okresie letnim, także w dużych miastach Europy, dochodzi do planowego wyłączania wody. Również w Polsce coraz większym problemem staje się susza. Jak sobie z tym radzić? Jakie rozwiązania wprowadzono w innych miejscach na świecie? Jak możemy korzystać z doświadczenia innych krajów? To tylko niektóre z wielu pytań, które stawiają nam kuratorzy.
- Dane to emocje. Emocje to dane
kuratorki: Joanna Rutkowska, Magda Kochanowska
Współczesny świat opiera się na wykorzystywaniu danych, co ma swoje wady i zalety. Korzystamy z danych za każdym razem, gdy używamy nawigacji i wyszukujemy czegoś w Internecie. Z drugiej strony, gdy wpisujemy coś w wyszukiwarkę, zakładamy konto na portalu, czy przesyłamy zdjęcia – zostawiamy po sobie trwały ślad. W tej części przewodnika znajdziemy prace krytycznie odnoszące się do gromadzenia danych, ale też pokazujące korelacje między danymi a emocjami, czego świetnym przykładem jest aplikacja, która gromadzi i archiwizuje ludzkie emocje.
- Więcej nigdy więcej
kuratorka: Izabela Bołoz
Więcej nigdy więcej to refleksja o nadkonsumpcji. Zanieczyszczenia wody i powietrza oraz ogromną ilość odpadów generują w szczególności kraje rozwinięte. Ludzie w zawrotnym tempie wymieniają przedmioty na nowe, napędzając tanią produkcję oraz wytwarzając śmieci. Każdy z nas może już dziś dokonywać większych i mniejszych zmian, dzięki którym ta sytuacja może ulec poprawie. Poruszony zostanie między innymi przypadek Dave’a Bruno, który postanowił ograniczyć posiadane dobra do jedynie 100 przedmiotów w książce „100 thing challenge”.
- Dematerializacja
kuratorzy: Ewa Bochen i Maciej Jelski | Kosmos Project
Dematerializacja to dogłębne przyjrzenie się konkretnym materiałom, jak plastik, szkło, aluminium oraz włókna naturalne. Które materiały są najbardziej ekologiczne? Czy można całkowicie zrezygnować z plastiku? Jakie nowe tworzywa mamy obecnie do dyspozycji? W ramach przewodnika GDD będzie można zapoznać się między innymi z różnymi wariantami bioplastiku oraz sprawdzić, jak można produkować odzież z włókien pochodzących z recyklingu.
- Cześć! Znam Cię – jestem Tobą
kurator: Wiesław Bartkowski
autorzy: Klementyna Jankiewicz, Karol Nowak, Szymon Pepliński
Czy postępująca cyfryzacja i robotyzacja musi oznaczać dehumanizację? Jak współczesne korporacje eksploatują naturę oraz naszą prywatność pod pretekstem gromadzenia danych? To właśnie takie zagadnienia poruszać będzie wystawa. Dowiemy się między innymi, jak samochody Google Street View gromadziły dane z prywatnych wi-fi oraz jak odkurzacz Roomba gromadzi dane na temat naszego mieszkania.
- (Nie)uwaga
kuratorzy: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Karol Murlak
Współczesna produkcja i przemysł nierozerwalnie wiążą się z nadmierną eksploatacją zasobów naturalnych, produkcją zanieczyszczeń oraz wytwarzaniem ogromu odpadów. Co się jednak stanie, kiedy efekty uboczne produkcji potraktujemy jako nowe materiały? Przedstawione prace to propozycja tego, jak można ograniczyć kurczenie się zasobów i zmniejszyć ilość odpadów. Doskonałym przykładem jest ExCinere, czyli kolekcja płytek ceramicznych wykonanych z lawy wulkanicznej i popiołu.
- Dobra śmierć
kuratorzy: Katarzyna Andrzejczyk-Briks, Marta Łempicka, Arkadiusz Szwed
Śmierć jest wciąż dla wielu osób tematem tabu, a jednocześnie doświadczeniem nieuniknionym. Stąd też próba redefinicji i rozmowy o umieraniu, pochówku oraz pamięci o zmarłych. W tej części przewodnika znajdą się również projekty będące propozycją innowacyjnych form pochówku, które są nie tylko bardziej ekologiczne, ale mogą też skuteczniej wiązać zmarłych z naszym światem. Jedną z propozycji jest projekt And Vinyly Jasona Leacha. Są to płyty winylowe, na których zapisana może zostać muzyka lub głos zmarłej osoby, a w jej strukturę wtłacza się prochy, przez co uzyskuje się dodatkowy efekt dźwiękowy. Każdy szmer stanowi w tym przypadku nie wadę, ale ślad lub wspomnienie po zmarłym.
- Wyspa Re
kuratorzy: Justyna Fałdzińska i Miłosz Dąbrowski | UAU project
Wszystkie prezentowane przedmioty, powstały w technologii druku 3D z rzeczy znalezionych w studiu projektantów. To dowód na to, jak można ponownie wykorzystywać to, co stanowi pozostałość lub efekt uboczny. Jednocześnie żaden z przedmiotów nie jest przypadkowy – wszystkie projekty zostały starannie zaprojektowane i wyselekcjonowane. Przykładem jest stolik z jedną nogą z odzysku. Powstał, kiedy to stół z dwiema nogami uległ uszkodzeniu w transporcie. Zniszczona została jedna z nóg, ale projektantom udało się stworzyć nowy przedmiot, na bazie pozostałego elementu.
Przewodnik będzie dostępny wyłącznie w wersji elektronicznej od 4 lipca br.: http://guide.gdyniadesigndays.eu/
GDD2020 #UWAGA
kiedy? 4 – 11 lipca
gdzie? www.gdyniadesigndays.eu
FB: facebook.com/gdyniadesigndays
Instagram: @gdyniadesigndays
oficjalny hashtag: #GDD2020 #GDD #gdyniadesigndays #uwaga
—
kontakt:
Martyna Błaszczyk
m.blaszczyk@ppnt.pl
+48 668 192 533