Gdyńska Noc Muzeów

Termin

17 maja 2025

Rodzaj biletu

Wstęp zależy od punktu programu

Adres

Gdynia świętuje Noc Muzeów 2025 – sztuka, historia i tożsamość w wyjątkowej odsłonie!

Program: https://gdyniakulturalna.pl/gdynska-noc-muzeow/

Tegoroczna Noc Muzeów w Gdyni, która odbędzie się w dniu 17 maja, to nie tylko szansa na bezpłatne (lub symboliczne) zwiedzanie instytucji kultury, ale także wyjątkowe wydarzenia – od spektakularnych projekcji i koncertów, po warsztaty twórcze i wystawy, które poruszają ważne tematy społeczne. 

Muzeum Emigracji świętuje 10-lecie otwarcia – i czyni z „czasu” bohatera wieczoru. Na fasadzie historycznego Dworca Morskiego pojawi się wyjątkowa instalacja audiowizualna, opowiadająca historię Wszechświata – od Wielkiego Wybuchu po czarne dziury. Dla najmłodszych zaplanowano twórcze warsztaty i interaktywne zabawy, a wspólne tkanie w projekcie „Krosno” pozwoli nadać materialną formę przemijaniu.

W Muzeum Miasta Gdyni rządzi „Noc Spawacza” – hołd dla robotników stoczniowych. Tego wieczoru odwiedzający stworzą maski spawacza, własne nadruki metodą sitodruku, a oprawę dźwiękową zapewni DJ Bartosz Hervy. Nie zabraknie wyjątkowych wystaw, m.in. „Ogień i stal” z portretami Kazimierza Ostrowskiego oraz kultowej ekspozycji „To nie jest magazyn”.

Muzeum Marynarki Wojennej jak co roku otworzy swoje ekspozycje: od legendarnych okrętów ORP „Błyskawica” i „Sokół”, po wystawy plenerowe, rekonstrukcje historyczne i polową kuchnię z grochówką. Atrakcje dla dzieci, sprzęt wojskowy, pokazy udzielania pierwszej pomocy i zwiedzanie niedostępnych na co dzień przestrzeni sprawiają, że to jedno z najbardziej obleganych miejsc w tę wyjątkową noc.

Gdyńskie Centrum Kultury / Konsulat KulturyZapraszamy na wyjątkowe wydarzenie – Better Future Festiwal w ramach Nocy Muzeów w Konsulacie Kultury! Przygotowaliśmy dla Was szereg wydarzeń artystycznych, koncertów i spacerów. To będzie weekend pełen inspiracji, kreatywności i niezapomnianych wrażeń!

Halo Kultura zaprasza na czwartą edycję wydarzenia DO.IT 4 – Czarna Skrzynka, eksplorując temat błędów i porażek jako twórczego impulsu. W programie warsztaty, alternatywna muzyka, zbiorowy wernisaż i przestrzeń spotkań z lokalnymi artystami.

TuBaza zaprezentuje wystawę sitodruków – efekt pracy 101 artystów z całej Polski w ramach festiwalu Trisity###6. Technika serigrafii stanie się punktem wyjścia do prezentacji sztuki łączącej różne style i osobowości twórcze.

Gdyńskim Centrum Filmowym odbędzie się pokaz nagrodzonego dokumentu „Całe to piękno i krew” w ramach festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Projekcja rozpocznie się o 22:00 w sali Goplana – wstęp wolny.

Fala Nowej Kultury odda głos młodym artystom. Wystawa „Wersja robocza: JA” Julii Tymańskiej skłoni do refleksji nad tożsamością, a koncert Gabrieli Wasilewskiej „Alone At Home” przeniesie uczestników w świat intymnych emocji. Przez całą noc działać będzie kreatywna przestrzeń, w której można tworzyć własne przypinki i kolaże.

Fundacja Trefl – z Damą Kier na salonach Muzeum Kart do Gry „Ulica Brydżowa”

Podczas gdyńskiej Nocy Muzeów, już w sobotę 17 maja, będzie można odwiedzić najbardziej nietuzinkowe miejsce na muzealnej mapie Trójmiasta. Muzeum Kart do Gry, czyli fikcyjną „Ulicę Brydżową” ukrytą w przyportowych zakamarkach Śródmieścia. W budynku dawnej szkoły przy ulicy Gołębiej 9 znajduje się najbardziej różnorodna kolekcja kart i eksponatów związanych z tematyką karcianą. Nie tylko dla miłośników brydża! Osoby odwiedzające tego dnia Muzeum, witać będzie Dama Kier.

Galerii Przypływ obejrzymy wystawę Katarzyny Swinarskiej „Nieobecni kochankowie” – o kobiecej samotności, tęsknocie i sile przetrwania. Ekspresyjne obrazy, film dokumentalny i osobista narracja artystki tworzą głęboko poruszające doświadczenie.

Spacer z Traffic Design (start o 19:30 z ul. Żeromskiego 36) to okazja do poznania gdyńskiego dizajnu i sztuki w przestrzeni publicznej.


Galeria Istota

al. Zwycięstwa 245 lokal 1

wystawa Jana Pruskiego ,„Dyskusja o formie”

Galeria Istota zaprasza na oglądanie wystawy Jana Pruskiego „Dyskusja o formie” po zmroku. Obiekty pejzażowe na co dzień są prezentowane w świetle dziennym, w trakcie wernisażu na prośbę Autora zrezygnowano ze sztucznego oświetlenia. Tymczasem w Noc Muzeów będzie niepowtarzalna okazja, żeby podpatrzeć unikatową, autorską technikę Pruskiego wyłącznie w galeryjnym oświetleniu, bez słońca. Czy wielowymiarowość prac Pruskiego zmienia się w zależności od zastosowanych reflektorów? Zapraszamy do naocznego sprawdzenia.

godziny otwarcia: od 19:00 do 23:00

wstęp wolny

o wystawie:

Pejzaże Jana Pruskiego wymykają się ograniczeniom płaskiej powierzchni, tak jak uciekają przed próbą ich opisania. Przyjmują postać obiektów wielowymiarowych, czasem dookolnych. Monochromatyczna czy mocno ograniczona paleta barw nadaje pracom surowy i kontemplacyjny charakter. Jest w nich ulotna atmosfera spokoju i ciszy, jest też zapis emocjonalnych reakcji na otaczający artystę świat. Nie są abstrakcjami, choć syntetyczne ujęcia krajobrazu dążą do maksymalnej prostoty. Można w nich jednak rozpoznać elementy natury: taflę jeziora, ptaki, niebo, horyzont… Wszystkie one stają się pretekstem do eksplorowania formy: kompozycji, linii i kolorów. Czy w takim razie należy ową formę rozumieć jako środki artystyczne użyte do stworzenia obiektu? Czy raczej chodzi o zewnętrzny kształt  dzieła sztuki? A może trzeba sięgnąć głębiej, symbolicznie, do wewnętrznej struktury? Do takiej dyskusji zaprasza nas Autor, a my wraz z nim, bo przecież o to chodzi w Istocie – żeby móc rozmawiać o sztuce.

Jan Pruski o swojej twórczości:

Moje artystyczne podróże: od czarno–białej Polski do kolorowego świata nie mojego

Urodziłem się w Polsce w latach pięćdziesiątych, w czasach biedy i czarno–białego, komunistycznego wschodu Europy. Od wczesnego dzieciństwa otaczały mnie czarno–białe książki pełne reprodukcji rosyjskich malarzy oraz kolorowe obrazy malowane przez mojego dziadka. Już jako sześciolatek zacząłem malować, dodając różne elementy do dzieł dziadka. Dorastając, podziwiałem czarno–białe reprodukcje impresjonistów,  później zainteresowałem się sztuką niemiecką. W końcu odkryłem amerykańską sztukę współczesną i abstrakcjonizm, w szczególności twórczość Marka Rothko. Pierwszy jego obraz zobaczyłem w polskim podręczniku do sztuki, oczywiście w czarno–białym wydaniu. Prostota i geniusz jego przekazu mnie zafascynowały. Przez długi czas byłem przekonany, że jego obrazy są czarno–białe, co miało ogromny wpływ na mój artystyczny rozwój. Przekonanie o słuszności obranej drogi artystycznej potwierdził wielki artysta, Lawrence Carroll, z którym nawiązałem kontakt – najpierw wirtualnie, a potem podczas spotkania w Berlinie. Historia braku koloru miała znaczący wpływ na moje malarstwo. Dziś posługuję się wszystkimi odcieniami bieli. Tłem do czerni i bieli była w Polsce bieda – brak farb, płócien, dosłownie wszystkiego. Kradłem farby, deski, dykty, taśmy, szmaty, blachy, papiery i kartony z budów oraz remontowanych fabryk. Od mojej Mamy i Babci brałem kawałki materiałów, papierów, kartonów, koperty, stare listy, pocztówki – to dało początek mojej technice papierowej. Kiedy Polska oszalała na punkcie koloru, plastiku i kapitalizmu, ja pozostałem wierny minimalizmowi, pejzażowi i dbałości o szczegóły. Ekologiczna technika pracy twórczej z produktów wtórnych, pejzaże, które wielbię, oraz figuracje ludzkich postaci ze złem, jakie potrafią nieść, stały się moim artystycznym credo.

Najważniejsze, uważam, jest ocalić własne marzenia. Nie ma już Wallesa, Pollocka, Destela… Pieprzyć to! A nam się wydaje, że żyjemy. Tak stałem się artystą.

Jan Pruski


Noc Muzeów 2025 w Gdyni to nie tylko zwiedzanie – to wspólne przeżywanie historii, emocji i idei. Bogaty program wydarzeń i różnorodność instytucji sprawiają, że każdy znajdzie coś dla siebie – niezależnie od wieku i zainteresowań. To wyjątkowa okazja, by poczuć miasto inaczej – pod osłoną nocy, w blasku sztuki.