- 9. Dni Muzyki Wokalnej w Gdyni: Silence. Dust
- 12 października, godz. 19:00, foyer Muzeum Miasta Gdyni

Wykonawcy:
kwartet smyczkowy NeoQuartet i Oktet Wokalny Simultaneo pod dyrekcją Karola Kisiela.
W programie:
prawykonanie zamówionej kompozycji u islandzkiego kompozytora, Pálla Ragnara Pálssona na oktet wokalny i kwartet smyczkowy oraz współczesne kompozycje wokalno-instrumentalne.
Projekt realizowany z naukowcami Politechniki Gdańskiej, którzy podczas koncertu zastosują Figury Chladniego (demonstrujące fundamentalne prawa drgań i fal stojących) i cymatykę wodnę (wizualizująca spektrum częstotliwościowe ludzkiego głosu). Odbiorcy wydarzenia zyskają dzięki temu wgląd w niewidzialny świat wibracji dźwiękowych i ich wpływ na materię.
Program:
- William Harris: Bring us, O Lord, God
- William Harris: Faire is the Heaven
- Louis Andriessen: Un beau baiser (1983)
- Juste Janulyte: Aria for 4 strings (2008)
- Aleksander Kościów: Hílathi na kwartet smyczkowy i chór (2016)
- Páll Ragnar Pálsson (Islandia): Silence. Dust (2025). Prawykonanie zamówionej kompozycji na oktet wokalny i kwartet smyczkowy
O artystach:
Simultaneo
Oktet wokalny specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej i dawnej, w którego skład wchodzą młodzi i utalentowani śpiewacy. Zespół wystąpił między innymi na koncercie inauguracyjnym 67. Warszawskiej Jesieni w Filharmonii Narodowej (2024), Festiwalu NOMUS w Nowym Sadzie (Serbia, 2024), Festiwalu Sönghátíð í Hafnarborg (Islandia, 2024), Festiwalu Skálholt Summer Concerts (Islandia), Festiwalu Muzyki Dawnej w Haapsalu (Estonia), w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Centrum Arvo Pärta w Laulasmaa (Estonia) czy Centrum Muzycznym Musiikkitalo (Helsinki).
Simultaneo dokonało wielu prawykonań nowych utworów takich kompozytorów, jak: Anna Rocławska-Musiałczyk, Uģis Prauliņš (Łotwa), Alberto Schiavo (Włochy), Aleksandra Vrebalov (Serbia), Páll Ragnar Pálsson (Islandia) czy Helena Tulve (Estonia). Poza występami a cappella zespół współpracuje z wieloma znakomitymi instrumentalistami i zespołami.
W lutym 2024 odbyła się premiera nagranej dla Polskiego Radia płyty Nowe oblicza tradycji, na której znalazły się zamówione u współczesnych kompozytorów utwory na sukę biłgorajską i oktet wokalny. W nagraniu obok Simultaneo wystąpiła Maria Pomianowska, a całość poprowadził Karol Kisiel.
NeoQuartet
Kwartet smyczkowy złożony z absolwentów Akademii Muzycznych w Gdańsku, Warszawie i Lucernie. NeoQuartet jest jednym z najciekawszych i najprężniej działających zespołów specjalizujących się w muzyce współczesnej w Europie.
Tworzą go: Karolina Piątkowska – Nowicka (1 skrzypce), Paweł Kapica (2 skrzypce), Michał Markiewicz (altówka), Krzysztof Pawłowski (wiolonczela).
Artyści za swój cel stawiają sobie promocję twórczości głównie młodych kompozytorów. Członkowie NeoQuartet to pasjonaci sztuki współczesnej, chętni do nowatorskich poszukiwań, otwarci na współpracę z najbardziej wymagającymi artystami.
NeoQuartet jest laureatem prestiżowej Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2018. Był również nominowany do szeregu innych nagród (Sztorm Roku, Fryderyki).
Zespół ma na koncie dziesięć płyt CD wydanych dla polskich, niemieckich, greckich i amerykańskich wytwórni.
Od 2017 roku NeoQuartet poszerzył swoje instrumentarium o elektryczne instrumenty smyczkowe midi, syntezatory oraz loopery.
Projekt Neo Electric Quartet jest unikatowym zjawiskiem na światowej scenie muzyki nowej.
NeoQuartet koncertuje w Polsce, jak i poza jej granicami (Ukraina, Szwajcaria, Rosja, Włochy, Litwa, Francja, Chiny, Finlandia, Estonia, Niemcy, Dania, Szwecja, Słowacja, Korea Południowa, Japonia, USA – Carnegie Hall).
Ma na swoim koncie udział w takich festiwalach jak: Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowy Festiwal Sopot Classic, Ukrainian Biennale of New Music, Festiwal im. J. Waldorfa w Radziejowicach, Dni Muzyki Nowej , Musica Electronica Nova, Festiwal Kontrasty (Lwów), Another Space Festival, (Moskwa), Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna, Beijing Moderne, ASEAN Music Week, Shanghai New Music Week, Randfestspiele – Berlin, Autumn Fest Festival – Tallin, ReMusik – Sankt Petersburg, Afekt festival – Tartu, Daegu International Contemporary Festival, Klang Festival – Kopenhaga i inne.
Karol Kisiel
W 2013 roku uzyskał stopień doktora, a w 2020 roku doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Kształcił się w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (w klasie prof. Marcina Tomczaka), Musikhochschule Lübeck (klasa prof. Gerda-Müllera Lorenza) oraz Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru w Tallinie (klasa prof. Toomasa Kaptena).
Laureat wielu stypendiów i wyróżnień, między innymi: stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z zakresu upowszechniania kultury, nagrody Prezydenta Estonii dla najlepszych absolwentów uczelni wyższych w kraju.
Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Arthura Sjögrena, Jana Yngwe i Risto Joosta (chóralistyka) oraz Colina Mettersa, Nikolaia Alexeeva i Manuela Hernándeza-Silvy (dyrygentura symfoniczna).
Współpracuje z współczesnymi kompozytorami, takimi jak: Tõnu Kõrvits, Aleksandra Vrebalov, Ugis Praulinš, Paweł Łukaszewski, Páll Ragnar Pálsson, Charles Van Hemelryck czy Alberto Schiavo.