Seanse wyjątkowych i odważnych filmów, nagradzanych na światowych festiwalach filmowych, czasem kontrowersyjnych, ale zawsze ważnych społecznie, do tego wyjątkowi goście i dyskusje z publicznością. To jak co roku idea przeglądu Dni Krytyki Filmowej w Gdyni, którego siódma edycja rusza już w połowie kwietnia. Celem przeglądu jest prezentacja wybitnych współczesnych filmów w formule omówień i dyskusji prowadzonych przez najważniejszych krytyków i dziennikarzy filmowych. Przegląd odbędzie się w dniach 15-18 kwietnia 2024 w Gdyńskim Centrum Filmowym a jego pomysłodawcą jest Stowarzyszenie Kulturalne Hamulec Bezpieczeństwa, organizator m.in. Sopot Film Festivalu i Kina Letniego w Orłowie.
Główną ideą imprezy jest połączenie pokazów filmowych z prelekcjami i dyskusjami znawców kina, dając publiczności możliwość wymiany poglądów i dyskusji nie tylko na temat sztuki filmowej, ale też świata, który oglądamy w filmie. Formuła przeglądu ma zachęcać do świadomego odbioru dzieła filmowego i jego krytycznego oglądu, polemiki i twórczego dyskursu z krytykami. W przeglądzie znalazły się jak co roku wybitne tytuły kina autorskiego, które zostały nagrodzone na najważniejszych festiwalach filmowych na świecie, takich jak Cannes, Berlinale, Wenecja, zdobyły Europejskie Nagrody Filmowe czy sięgnęły po Oskary.
W programie zaprezentowane zostaną filmy z najwyższej półki filmowej. Zobaczymy najgłośniejszy tytuł tego roku kinowego „Biedne istoty” greckiego reżysera Yórgosa Lánthimosa, w których przełamuje nie tylko filmowe konwencje, ale też społeczne tabu, opowiadając historię młodej, wyzwolonej Belli Baxter, jak zawsze przy tym wnikliwie analizując społeczne mechanizmy. Drugim głośnym tytułem tegorocznego rozdania Oskarowych statuetek, zwycięzcą w kategorii najlepszy film międzynarodowy, jest polska koprodukcja „Strefa interesów” Jonathana Glazera. To zdecydowanie jeden z najważniejszych filmów o Holokauście, przerażające studium zobojętnienia, w którym tragiczna historia opowiedziana jest przez pryzmat rodziny Hössa, komendanta Auschwitz-Birkenau, mieszkających w sielance za płotem obozu koncentracyjnego.
W programie Dni Krytyki nie mogło zabraknąć „Anatomii upadku” niemieckiej reżyserki Justine Triet, zdobywczyni Złotej Palmy na Festiwalu w Cannes w 2023 roku, dwóch Złotych Globów oraz Oscara za najlepszy scenariusz oryginalny, dramatu rodzinno- sądowego utkanego z pozorów, ludzkich emocji i skrajnych opinii. Fenomenalnie w obu filmach – „Strefa interesów” oraz „Anatomia upadku” zagrała Sandra Hüller, która za tę drugą kreację nominowana była do Oskara.
Z ubiegłorocznych pozycji obowiązkowych do obejrzenia zobaczymy „20 000 gatunków pszczół” Estibaliz Urresola Solaguren, najlepszy hiszpański film roku, opowiadający historię 8 letniej dziewczynki, która walcząc o własną tożsamość, próbuje zrozumieć siebie, otaczający świat, co w przypadku braku tolerancji dla odmienności nie jest takie proste. W programie pojawi się również współczesne love story „Poprzednie życie” Celine Song, które klimatem przypomina miłosną trylogię Richarda Linklatera („Przed wschodem słońca”, „Przed zachodem słońca”, „Przed północą”), jeden z piękniejszych filmów o miłości spełnionej, utraconej i tęsknocie za poprzednim życiem.
Zobaczyć będzie można również najnowszy film wybitnego meksykańskiego reżysera Michela Franco „Pamięć”, z rolami głównymi Jessici Chastain i Petera Sarsgaarda, którzy tworzą na ekranie piękną, ale gorzką relację osnutą na wspomnieniach, pamięci i zapomnieniu.
„W tym roku gośćmi przeglądu będą Anna Tatarska – dziennikarka filmowa i kulturalna, współpracująca z wieloma mediami – TVN, Vogue, Zwierciadło, Chilli Zet, Błażej Hrapkowicz – krytyk filmowy i prezenter telewizyjny, m.in. gospodarz programu „Kino Mówi” w Ale Kinooraz Mateusz Demski – dziennikarz i krytyk filmowy, bywalec festiwali filmowych, publikujący m.in. w„Przekroju”, „Przeglądzie”, „Newsweeku”, miesięczniku „KINO”, a także w portalach Dwutygodnik, Czas Kultury, Interia.pl, NOIZZ.pl i newonce.net. Spotkania z nimi będą miały formułę otwartej rozmowy, tak aby publiczność mogła wymienić swoje poglądy. Dość powszechna jest opinia, że to co podoba się krytykom nie spotyka się z uznaniem publiczności. Zestawienie tych dwóch punktów widzenia jest początkiem do świetnych debat i prowadzenia konstruktywnej krytyki filmowej, o którą tak trudno w dzisiejszych czasach.” – mówi Anna Kądziela-Grubman, Dyrektorka Programowa Stowarzyszenia, pomysłodawczyni przeglądu i prowadząca tegoroczne spotkania.
DNI KRYTYKI FILMOWEJ 2024
PROGRAM
15 kwietnia / poniedziałek
17.00 | 20 000 GATUNKÓW PSZCZÓŁ
reż. Estibaliz Urresola Solaguren, Hiszpania, 2023, 125 min.
dyskusja: Anna Tatarska, Błażej Hrapkowicz, Anna Kądziela-Grubman
19:50 | BIEDNE ISTOTY
reż. Yórgos Lánthimos, Wlk. Brytania, USA, 2023, 141 min.
dyskusja: Anna Tatarska, Błażej Hrapkowicz, Anna Kądziela-Grubman
16 kwietnia / wtorek
17.00 | POPRZEDNIE ŻYCIE
reż. Celine Song, USA, Korea Płd., 2023, 106 min.
dyskusja: Anna Tatarska, Błażej Hrapkowicz, Anna Kądziela-Grubman
19:45 | STREFA INTERESÓW
reż. Jonathan Glazer, Wlk. Brytania, Polska, USA, 2023, 106 min.
dyskusja: Anna Tatarska, Błażej Hrapkowicz, Anna Kądziela-Grubman
17 kwietnia / środa
17.00 | ANATOMIA UPADKU
reż. Justine Triet, Francja, 2023, 150 min.
dyskusja: Anna Kądziela-Grubman, Mateusz Demski
20.30 | PAMIĘĆ
reż. Michel Franco, USA, Meksyk, Chile, 2023, 100 min.
dyskusja: Anna Kądziela-Grubman, Mateusz Demski
Organizatorem i pomysłodawcą przeglądu Dni Krytyki Filmowej jest Stowarzyszenie Kulturalne Hamulec Bezpieczeństwa (Kino Letnie w Orłowie, Sopot Film Festival). Przegląd współfinansowany jest ze środków Miasta Gdyni. Partnerem przeglądu jest Gdyńskie Centrum Filmowe.
Więcej informacji na www.dnikrytyki.pl
oraz: https://www.facebook.com/dnikrytyki
Kontakt:
Anna Kądziela-Grubman
Dyrektor Programowy & PR
Stowarzyszenie Kulturalne
Hamulec Bezpieczeństwa
mob. 608 368 052
mail: ania@sff.pl