FINAŁOWA PIĄTKA KONKURSU O GDYŃSKĄ NAGRODĘ DRAMATURGICZNĄ
Protokół z obrad Komisji Artystycznej 15. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2022
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni informuje, że dnia 17 maja 2022 roku na posiedzeniu zdalnym, Kapituła Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, obradująca pod przewodnictwem Justyny Jaworskiej, w składzie: Piotr Dobrowolski, Justyna Jaworska, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek, Jerzy Stuhr, po przeczytaniu czterdziestu sztuk zakwalifikowanych do drugiego etapu konkursu, nominowała do finału następujących autorów (wymienionych w porządku alfabetycznym):
Michał Buszewicz EDUKACJA SEKSUALNA
Magdalena Fertacz TYSIĄC NOCY I JEDNA. SZEHEREZADA 1979
Mariusz Gołosz PIEŚNI PIEKARZY POLSKICH
Artur Pałyga SANDWICHMAN
Malina Prześluga JESZCZE TU JESTEŚ
Rozstrzygnięcie konkursu przez wyłonienie laureata 15. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej planowane jest na 1 października 2022 roku. Podczas uroczystej gali do rąk zwycięzcy trafi statuetka oraz 50 tysięcy złotych.
W dniach 29-30 października planowane są czytania/pokazy warsztatowe sztuk nominowanych do finału konkursu /z udziałem publiczności/ oraz rozmowy z autorami sztuk, prowadzone przez Łukasza Drewniaka.
Wyboru laureatki lub laureata dokona Kapituła GND w składzie: Justyna Jaworska, Piotr Dobrowolski, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek i Jerzy Stuhr.
W ubiegłym roku Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna przyznana została sztuce „I tak nikt mi nie uwierzy” Jolanty Janiczak.
Wszelkie informacje dotyczące konkursu są publikowane na stronie www. gnd.art.pl, a także na stronie Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni – www.teatrgombrowicza.art.pl.
***
Ogólnopolski konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną został powołany przez prezydenta Gdyni w 2007 roku, jako rozwinięcie i uzupełnienie powołanego dwa lata wcześniej Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna jest konkursowym przeglądem najnowszych tekstów, które są pisane specjalnie dla teatru. Oba przedsięwzięcia były w założeniu elementami jednego, wspólnego, prestiżowego projektu mającego na celu promocję i popularyzację polskiej dramaturgii współczesnej. Dziś wiemy, że znacząca część całego tego projektu, czyli Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port, po raz trzeci, nie odbędzie się.
W 2022 Teatr Miejski w Gdyni, jako realizator tego projektu, otrzymał ograniczoną dotację pozwalającą, de facto, na przeprowadzenie wyłącznie konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Podjął więc decyzję o przesunięciu na wrzesień jej rozstrzygnięcia, aby mieć czas na poszukiwania dodatkowych źródeł finansowania części festiwalowej. Nie ukrywał, że liczy na pozytywne rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie, złożonego do MKiDN. Finansowania nie otrzymaliśmy. Zabrakło 0,6 punktu. Nie pomogło odwołanie, a prywatni, sprawdzeni mecenasi Teatru Miejskiego przekazali swoje środki na inne cele.
W roku ubiegłym, Jacek Sieradzki, wieloletni dyrektor programowy Festiwalu mówił:
– Z jednej strony mamy sytuację pandemiczną, kryzysową, oraz konieczność oszczędności, a z drugiej, dramaturgia polska kwitnie, teatry zapowiadają bardzo wiele nowych premier. Na dodatek stała się rzecz bardzo ważna, jeśli idzie o symbiozę R@Portu i Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Po latach, w których upodobania kapituły Nagrody Dramaturgicznej niekoniecznie spotykały się z oczekiwaniami scen, stała się rzecz nowa: laureatki z ostatnich dwóch edycji: „I tak mi nikt nie uwierzy” Jolanty Janiczak i „Debil” Maliny Prześlugi miały swoje bardzo udane prapremiery w polskich teatrach. Obydwa przedstawienia będą, mamy nadzieję, uczestnikami 15. R@Portu – o ile takowy dojdzie do skutku.
Dziś już wiemy, że nie dojdzie. 15. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port nie odbędzie się również w roku 2022.