Gdynia Classica Nova / Barokowy kunszt: Bach w oryginalnym brzmieniu z epoki

Termin

03 czerwca 2023
03 czerwca 2023

Rodzaj biletu

Wstęp biletowany

Adres

dolny kościół NSPJ, ul. Armii Krajowej 46, Gdynia

W tym roku muzyka Bacha zawładnie Gdynią i będzie to wyjątkowa okazja, aby zrozumieć potęgę baroku.

Gdynia Classica Nova / J.S. Bach to nowatorskie aranżacje i wysublimowana klasyka.

3 czerwca zapraszamy na koncert: Barokowy kunszt: Bach w oryginalnym brzmieniu z epoki

Robert Bachara – skrzypce

Jan Jakub Monowid – kontratenor

Przemysław Fiugajski – dyrygent

Cappella Gedanensis (chór i orkiestra grająca na instrumentach historycznych)

kiedy: 3 czerwca, godz. 19

dolny kościół NSPJ, ul. Armii Krajowej 46

w programie:

Koncert E-dur BWV 1042

Kantata ,,Bekennen will ich seinen Namen” BWV 200

Koncert a-moll BWV 1041

Kantata ,,Widerstehe doch der Sünde” BWV 54

Motet ,,O Jesu Christ, meins Leben Licht” BWV 118

bilety: 20 zł (ulgowe 10 zł)

https://www.kupbilet.pl/kultura/koncert/cr1262/opis

Cappella Gedanensis to reprezentacyjny zespół Miasta Gdańska powstały w roku 1981 dzięki inicjatywie Aliny Kowalskiej-Pińczak. Założeniem była kontynuacja działającej od XVI wieku Kapeli Rady Miejskiej w Gdańsku. Po raz pierwszy w historii na jego czele stanęła kobieta jako siedemnasty kapelmistrz, co uznać można za signum temporis naszych czasów.
Jednocześnie wskazuje na niezwykłą otwartość Cappelli Gedanensis na wyzwania repertuarowe.
Początkowo jako Zespół Muzyki Dawnej skupiał się na twórczości mistrzów związanych z Pomorzem
(K. Förster, J. V. Meder, M. D. Freisslich i in.) i spuścizną wielkich mistrzów z J. S. Bachem i A. Vivaldim na czele.
Rok 1992 to ważna data w historii zespołu, od tego momentu stał się on Samorządową Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Uświetniał uroczystości związane z wizytą ważnych osobistości jak papież Jan Paweł II, Margaret Thatcher, Książę Karol, Książe William i Księżna Kate. Zespół miał także
zaszczyt dwukrotnego koncertowania w czasie uroczystości w Bazylice św. Piotra w Rzymie: w roku 1997 na 1000-lecie chrztu Gdańska i w roku 1999 podczas uroczystości ogłoszenia św. Brygidy
Szwedzkiej patronką Europy. Wszystko to wpłynęło na niezwykle szybki rozwój artystyczny Cappelli Gedanensis. W krótkim czasie zespół wystąpił w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Azji. Prezentował się na znaczących festiwalach muzycznych, m.in. Vratislavia Cantans
(Wrocław), Royal Music Festival w Sztokholmie, Festiwal Radiowy WDR (Niemcy), Festiwal Muzyki Sakralnej w Abu-Gosh (Izrael), Festiwal Operowy w Armel (Austria) czy na Międzynarodowym Festiwalu PROBALTICA (Toruń). Każda ważna scena polska stała się również miejscem występów
Cappelli Gedanensis, w tym Filharmonia Narodowa w Warszawie, sale koncertowe w Toruniu, rocławiu, Krakowie czy Poznaniu. Nagrany został szereg płyt (Pory Roku A. Vivaldiego, Nowy Rok u Ojca Świętego, Stabat Mater L. Boccheriniego, i in.), które docenione zostały nagrodami, w tym
nominacją do Fryderyka 2008.

Minione kilka lat działalności to absolutny rozkwit zespołu. Wspomnieć można choćby podjęcie stałej współpracy z Konstantym Andrzejem Kulką (który od roku 2012 jest Konsultantem Artystycznym Cappelli Gedanensis), Paulem Esswoodem, Giuliano Carmignolą, Miguelem Ortegą, Łukaszem
Długoszem, Plàcido Domingo Jr czy Nigelem Kennedym.
Dodatkowo dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zakupione zostały instrumenty dawne, dzięki Instytutowi Muzyki i Tańca odbywają się prawykonania dzieł młodych polskich kompozytorów, a podejmowanie kolejnych wyzwań artystycznych poprzez wykonywanie
muzyki od renesansu po współczesność sprawia, że Cappella Gedanensis jest zespołem rozpoznawalnym nie tylko na Pomorzu, w Polsce, ale pojawia się w świadomości melomanów całej Europy.

Robert Bachara 

Urodził się w 1985 roku we Wrocławiu. W wieku siedmiu lat śpiewał w chórze chłopięcym, gdzie dostrzeżono jego muzyczny talent. Rok później rozpoczął naukę gry na skrzypcach pod kierunkiem wybitnego pedagoga, Michała Kuzniecowa. Debiutował w 1998 roku z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej. Był koncertmistrzem i współzałożycielem orkiestry barokowej Konfraternia Caper Lublinensis. Stale współpracuje z Capellą Cracoviensis. Wykonując muzykę dawną, decyduje się niekiedy na historyczny uchwyt instrumentu – przy piersiach, nie przy podbródku. Z upodobaniem stosuje scordaturę (przestrojenie) skrzypiec. Sięga po szczególnie wymagający repertuar, przedstawiając na koncertach takie cykle jak Sonaty i Partity J. S. Bacha czy Sonaty różańcowe H. Bibera. Artysta mieszka w Bardzie.

Przemysław Fiugajski – dyrygent, dyrektor artystyczny Filharmonii Gorzowskiej. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie dyrygenturę w klasie prof. Tomasza Bugaja oraz klawesyn w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Dysponuje rozległym repertuarem symfonicznym i operowym ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XVIII oraz XX i XXI wieku. Występował z większością polskich orkiestr. Poprowadził wiele prawykonań, występując na międzynarodowych festiwalach: Write & Play, Aksamitna Kurtyna, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Audio Art, Warszawska Jesień, Muzyka na szczytach, Andrzej Nikodemowicz – czas
i dźwięk. W listopadzie 2007 roku nagrał dla Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego Ładnienie Pawła Mykietyna (z Jerzym Artyszem jako solistą; płyta zawierająca to nagranie zdobyła dwie nagrody Fryderyk 2009).
Jego płyta z muzyką symfoniczną Wojciecha Ziemowita Zycha nagrana z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku dla wytwórni Dux, zdobyła w 2010 roku wyróżnienie Supersonic przyznawane przez wychodzące
w Luksemburgu pismo „Pizzicato”. Także dla wytwórni Dux nagrał ze Śląską Orkiestrą Kameralną oraz Orkiestrą i Chórem Filharmonii Śląskiej w Katowicach utwory na płyty monograficzne kompozytorów: Michała
Dobrzyńskiego (2012) i Agnieszki Stulgińskiej (2013).
Od 2003 do 2017 roku pracował jako etatowy dyrygent w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie uczestniczył w realizacjach kilkunastu oper, odnosząc wiele sukcesów i współpracując z plejadą wybitnych polskich wokalistów.
Prowadził przedstawienia w Polskiej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, Operze Wrocławskiej, Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie oraz Operze na Zamku w Szczecinie. W latach 2016-2018 był członkiem rady artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W sezonie 2017/18 kierował działającą w ramach Filharmonii Lubelskiej orkiestrą barokową Konfraternia Caper Lublinensis, osiągając z nią w krótkim czasie wysoki poziom artystyczny i prezentując lubelskim melomanom arcydzieła baroku i klasycyzmu. W latach 2018-2022 pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Muzycznego w Lublinie, w którym przygotował m. in. znakomicie przyjęte przez publiczność i krytykę premiery rewii Czy można w taką noc… zakochać się?, operetki Kraina uśmiechu F.
Lehára oraz musicalu Hallo Szpicbródka wg filmowego scenariusza L. Starskiego.