G8, 2020 WIDMO i gdyńska duchologia

Termin

07 marca 2020
20 marca 2020

Rodzaj biletu

Adres

Synteza: Jest to pierwsza kobieca wystawa sztuki współczesnej site specific w Gdyni, składająca się z instalacji umieszczonych w śródmieściu – od dworca Gdynia Główna do końca Skweru Kościuszki, a zarazem drugą odsłoną G8 czyli prezentacji nowej, gdyńskiej grafiki kobiecej.
Na potrzeby wystawy powstały instalacje i obiekty, których inspiracją jest miasto i jego historia.

Morze jest tłem wystawy i powodem, dla którego wydaje nam się, że historia musi się powtarzać. Mamy złudną pewność, że tak będzie zawsze: przypływ, odpływ, dziewczyna czeka na chłopaka, nieustanny ruch morza – naturalny cykl przyrody, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Alegorie życia na lądzie w wiecznym oczekiwaniu na zmianę, która nie będzie wieczna.

Naturalnie, te opowieści jednoczą się na zasadzie podobieństw z historiami kobiet i mężczyzn znad innych mórz. Będąc alegorią lokalną staje się globalną tworząc, wraz z milionami podobnych historii, opowieść o przyciąganiu i oczekiwaniu, o tęsknocie i nadziei. Tak, jak śródmieście Gdyni nie oddaje hołdu kobietom, tak w jej duchologii gdyńska kobieta jest królową życia – życia, które ma znamiona legendy – tej o dostatku i o mistrzostwie w zaradności, ale także tej o demonach tęsknoty i przykrywaniu makijażem cieni pod oczami. Każdy z elementów G8 związany jest z ułudą właśnie – złudzeniem, widmem, zjawą – powidokiem tego co minęło i tego co było, i jest ułudne: improwizowanego życia, nietrwałego dostatku, szczęścia z datą ważności. Instalacje „Widma” tak samo nie są trwałe – zniszczy je przypływ, wiatr i czas. Oddajemy ja na pożarcie żywiołom i waszej atencji.

Wystawa potrwa od 7 marca (wernisaż w formie oprowadzania poprowadzą artystki i kuratorka o godzinie 18.00 do 20.00, start: Hala Łukowa od ul. Wójta Radtkego), do 20 marca (finisaż odbędzie się w siedzibie Halo Kultury o godzinie 19.00). 14 marca o godzinie 18.00 odbędzie się oprowadzanie kuratorskie.

Geneza: po pierwszym roku działania stowarzyszenia Halo Kultura, który był poniekąd eksperymentem na odbiorcach sztuki współczesnej w mieście i rozpoznawaniem przestrzeni, która została nam powierzona, pora na wyjście z pracowni w poszukiwaniu tropów i znaczeń. Proces ten zaczynamy od poznania naszej tożsamości, która trwale związana jest z miejscem, w którym tworzymy, z Gdynią. Przyglądamy się naszym korzeniom, które splecione są z korzeniami tego miasta: bierzemy pod lupę każde ziarnko piasku, przeglądamy się w tafli zatoki, skanujemy ziemię w poszukiwaniu śladów zapomnianych kultur, pozostałości po naszych przodkach. Nasze domy stoją na dawnych kurhanach, nasza krew jest słona, mamy wspólne DNA z mitologicznym Remusem, dlatego naszym przeznaczeniem jest peregrynacja i oczekiwanie na powrót.
Rok kuratorski 2020 w Halo Kulturze jest także rokiem, który ma rozpocząć zmianę podejścia do tworzenia sztuki. Wszystkie projekty, które będziemy odtąd realizować, podporządkujemy jednej myśli – LESS WASTE. Mając na uwadze fakt, że sztuka, nawet ta performatywna, generuje zarówno materialne, jak i emocjonalne odpady, będziemy gromadzić i przerabiać twórczo to, co pozostaje po sztuce.

“Każdy szkic, to kilkanaście powtórzeń gestu, każda fraza muzyczna, to ileś uderzeń serca, powrotów do pierwotnej myśli. Pomysły, które powstały 20 lat temu mogą być tak samo dobre, jak te sprzed godziny, dlatego zachęcamy twórców do rewidowania swoich dokonań, do otwarcia szuflad i magazynów.”

Wystawa, w wymiarze symbolicznym, jest zbiorem talizmanów, które mają chronić marynarzy przed tragicznym losem i sprawić, że powrócą do macierzystego portu: latarnia morska, sieć, kapliczka, flaga, list w szkle. Tłem tej historii jest fragment portowego miasta – droga do morza, z jej naturalną narracją prowadzącą od dworca Gdynia Główna, do końca Skweru Kościuszki, skąd zaczyna się podróż, której kres jest zawsze niezdefiniowany.

Na szlaku wystawy pojawi się rzeźba znakomitej gdyńskiej artystki Ireny Loroch, przedstawiająca skuloną postać kobiecą, częściowo ukrytą w pobliżu dawnego Centrum Gemini. Wraz z odbiorcami wystawy zadamy sobie pytanie o pochodzenie i inspirację do powstania “Irenki”. Czy “Irenka” symbolizuje pramatkę “Gdyni”? Jest to na pewno jedna z niewielu kobiet upamiętnionych w ten sposób w śródmieściu, a w dodatku anonimowa. Artystki nadały jej imię jej twórczyni, co ma wymiar symboliczny – “Chcemy przywrócić jej tożsamość, nadać sens jej istnieniu i wskrzesić pamięć o autorce rzeźby”.
Większość materiałów, wykorzystanych do tworzenia prac, pochodzi z recyklingu.

Kasia Michałkiewicz – Hansen wykona ruchome, poruszane wiatrem instalacje z drewna i metalu. Celem jest przedstawienie obiektu artystycznego jako zjawiska wielowymiarowego i pozawymiarowego – przedmioty wprawione w ruch będą angażowały przestrzeń, dźwięki – zmysły.

Anna Borowska zaprezentuje instalację przywodzącą na myśl latarnię morską, która powstała z użyciem techniki video i obiektów ready-made, umieszczonej w witrynie tajemniczego sklepu – akwarium. Zapis video jest dokumentacją projektu G8 – od momentu powstania pomysłu, do końca realizacji.

Projekt Kasi Stefanii Józefowicz stanowić będą trzy wielkoformatowe grafiki wykonane w technice monoprintu na materiale pochodzącym z odzyskanego baneru. Praca będzie artystycznym przetworzeniem idei lokalności i globalności.

Aleksandra Majzel zabiera nas Zjawą w metaforyczny rejs, w którym kursując pomiędzy Trellis Bay na Karaibach, a Zatoką Gdańską, rozwija swoje żagle by przeżyć morską przygodę i podzielić się uczuciem bycia w domu, jakiego doświadcza się będąc na pełnym morzu pod gwiaździstym niebem. Instalacja jest symboliczną banderą szczęśliwych podróży.

Agnieszka Jevka Jewasińska zbuduje instalację z odzyskanych elementów ceramiki użytkowej, stemplowanej za pomocą sitodruku. Głównym wątkiem prac artystki jest dialog pomiędzy sacrum i profanum życia kobiety – artystki. Instalacja jest powrotem do przeszłości, która daje nadzieję na przyszłość.

Projekt Very King to plakat będący peanem ku czci kobiecości i gdyńskiego modernizmu. Opływowe kształty nawiązujące do okrętów, okna w kształcie bulaju, zaokrąglone balkony, obłe nadbudówki – mimo, że projektowali go głównie mężczyźni, to gdyński modernizm ma w sobie dużo kobiecości. Gdyński modernizm jest sexy! Wszystkie prace artystki można będzie kupić! Każda ze sprzedanych prac zasili konto fundacji „GDYŃSKI MOST NADZIEI”, powstałej w celu realizacji w Gdyni programu Ogólnopolskiej Sieci Akademii Walki z Rakiem (AWzR).

Instalacja Zuzanny Seweryny Dolegi składa się z obiektu oraz światła, które kreuje i skupia uwagę widza na powidoku jawiącego się na granicy ziemi i wody. Ważnym aspektem instalacji jest rodzaj nieuchwytności, zanikania, złudzenia, jak i zacierania się naszej łączności z ziemią, wodą.

BIOGRAMY ARTYSTEK

Anna Borowska jest absolwentką Wydziału Grafiki Warsztatowej na East London University. W swoich pracach łączy elementy abstrakcyjne z figuratywnymi. Inspirację czerpie zarówno z natury jak i otaczających ją przestrzeni miejskich. Kompozycja, kolor, linia, faktura i ich oddziaływanie na odbiorcę są ważnym aspektem w procesie twórczym artystki. Eksperymentuje z technikami graficznymi sitodruku, fotopolimeru, suchej igły i drzeworytu japońskiego. Jej prace wystawiane były między innymi w Nowym Jorku i Londynie, gdzie w 2017 Królewskie Stowarzyszenie Malarzy i Grafików wybrało jej prace do udziału w zbiorowej wystawie najlepszych grafik.

Katarzyna Stefania Józefowicz – absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie dyplom z wyróżnieniem obroniła w pracowni prof. Piotra Smolnickiego oraz aneks z rysunku u dr hab. Rafała Kochańskiego. Swoje prace pokazywała na wystawach między innymi w Nowym Jorku, Tokushimie, Bonn i Wenecji. W swoich pracach stosuje tradycyjne techniki graficzne: akwafortę, akwatintę, algrafię, suchą igłę, łącząc nowoczesne metody druku cyfrowego i UV z tradycyjnymi tworzy własne, unikalne techniki graficzne. Artystka jest członkinią Stowarzyszenia Grafiki Artystycznej “Kissprint” i ZPAP. Absolwentka Liceum Plastycznego w Gdyni.

Aleksandra Majzel. Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na kierunku Grafiki Warsztatowej. Studentka Grafiki Artystycznej na Królewskiej Akademii Sztuk w Antwerpii. Jest stypendystką programu Erasmus na Narodowym Uniwersytecie Sztuki w Bukareszcie. Odbyła staż artystyczny w Aragorn’s Studio na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych na Karaibach. Jej działania artystyczne, w tym wystawy indywidualne i zbiorowe, odbywały się między innymi w Niemczech, Belgii, Stanach Zjednoczonych, Grecji, Chinach i wielu miastach w Polsce. Zajmuje się głównie drukiem płaskim – litografią oraz sitodrukiem. Oprócz samej grafiki, zarówno artystycznej jak i projektowej, jej twórcze działania rozszerzają się o instalacje i performance. Jest dziennikarką czterowymiarowej telewizji „Pink TV only good news” oraz kapitanką autorskiego projektu „Pink Star Line”.

Kasia Michałkiewicz – Hansen. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (pracownia Jerzego Krechowicza) i Liceum Plastycznego w Gdyni. Ilustratorka, graficzka. Współpracuje z wydawnictwami książkowymi projektując okładki i ilustrując. Katarzyna Michałkiewicz – Hansen realizuje także projekty fotograficzne i video, które pokazywane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych.

Agnieszka Jewasińska studiowała grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest autorką identyfikacji wizualnych wielu wydarzeń kulturalnych i projektów komercyjnych (w tym Halo Kultury). Projektantka znaków i ceramiki użytkowej. Stosuje autorskie techniki graficzne, które łączą obróbkę komputerową skanowanych rysunków, sitodruk na ceramice i innych materiałach. Tworzy także żartobliwe i często gorzkie w zabarwieniu ilustracje przedstawiające, między innymi, codzienne życie kobiety – matki.

Zuzanna Seweryna Dolega – absolwentka i obecna doktorantka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie pracuje jako asystentka w Katedrze Rysunku od 2015 roku. Od 2012 roku specjalizuje się w technice pirografii, którą łączy ze sztuką papieru, tkaniną artystyczną, kolażami, obiektami i instalacjami dla miejsca. Laureatka licznych stypendiów, uczestniczka wielu wystaw i projektów o zasięgu krajowym i międzynarodowym. W poszukiwaniach twórczych zajmują ją również zagadnienia związane z neuroestetyką, synestezją i arteterapią.

Vera King – graficzka i ilustratorka. Mieszka i pracuje w Gdańsku, gdzie ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się projektowaniem graficznym, rysunkiem i realizacjami wielkoformatowymi. Wykorzystując opanowany warsztat graficzny koncentruje się na ilustracji. Projektuje ilustracje dla dorosłych, dzieci, plakaty, wydawnictwa eksperymentalne, identyfikacje wizualne a nawet autorskie formy tatuażu. Uczestniczka wielu wystaw zbiorowych i indywidualnych. Współtworzy nieformalną grupę edukacyjną Vidok, realizując warsztaty dla dzieci i młodzieży. Na co dzień jest pracownikiem dydaktycznym w na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Gdańsku.

Kuratorka: Diana Lenart
Produkcja: Maria Chojnacka
Promocja: Marta Ożóg – Orzegowska – martamarucha@gmail.com | 515193322

Halo Kultura działa w obszarze gdyńskiej kultury od stycznia 2018 roku. Stowarzyszenie powstało z oddolnej inicjatywy twórców kultury i ma formę parasolową, zrzeszając kilkudziesięciu artystów i organizacji pozarządowych z Gdyni. Przyczyną powołania inicjatywy była chęć stworzenia nowego miejsca na terenie kulturalnej mapy naszego miasta i umożliwienie twórcom powołania otwartych pracowni. W październiku 2018 podpisano list intencyjny z przedstawicielami miasta o oddanie w użytkowanie stowarzyszenia ponad 20 pracowni zlokalizowanych w boksach na terenie podziemi Hali Płaskiej w zespole Gdyńskich Hal Targowych. W tym samym roku „Halo Kultura” otrzymała rekordowy w historii grantów przyznawanych przez Wydział Kultury grant na prowadzenie działalności o charakterze warsztatowym, muzycznym i wystawienniczym.
Od lutego „Halo Kultura” przeprowadziła koło 300 wydarzeń – od kameralnych warsztatów dla dzieci i dorosłych, po duże wystawy sztuki (m.in. „Pełnia” w ramach gdyńskiej nocy muzeów), koncertów oraz wydarzeń sieciujących lokalnych artystów i organizacje pozarządowe. Stowarzyszenie współpracuje z wieloma instytucjami miejskimi, m.in. Centrum Designu, Konsulatem Kultury, Muzeum Miasta Gdynia, Agencją Rozwoju Gdyni.
W najbliższym roku „Halo Kultura” planuje wdrożyć powszechny pilotażowy program „Edukacji do kultury” dla klas piątych gdyńskich szkół podstawowych.
Jednym z głównych celów stowarzyszenia jest edukacja w zakresie kultury oraz ułatwienie dostępności do sztuki dla mieszkańców Gdyni.

„Halo Kultura” w znaczący sposób wpływa również na proces przeobrażania się Gdyńskiej Hali poprzez sprowadzanie na jej teren osób otwartych na nowe doznania zarówno artystyczne jak i kulinarne.