Zapraszamy do Konsulatu Kultury na debatę multimedialną.
O kulturowym / antropologicznym / wizualnym aspekcie transformacji ustrojowej w Polsce i estetyce lat 90. rozmawiać będą:
Olga Drenda – autorka książki „Duchologia polska” (na przystawkę polecamy blog: https://www.facebook.com/Duchologia/ )
Natalia Fiedorczuk-Cieślak oraz dr Łukasz Zaremba (szczegółowe biogramy poniżej)
Na debatę obowiązują zapisy mailowe: m.kraszewska@gdynia.pl
oraz telefoniczne (od poniedziałku do piątku 8:00-16:00): 58 527 49 11 oraz 665 119 114
Podczas debaty “Powidoki” rozpatrzymy – z udziałem publiczności – ów wymykający się definicjom okres w najnowszej historii Polski – od strony doświadczenia estetycznego, zmysłowego, filozoficznego i budującego współczesną tożsamość
W ramach ćwiczeń przed spotkaniem polecamy kilka definicji autorstwa Natalii Fiedorczuk-Cieślak:
Peweks, błoto, kasety wideo. Powidoki transformacji.
Peweks – luksus dostępny niektórym, Zachód instant, przedmioty nieznanego przeznaczenia. Paczki z Polameru z zadeklarowaną zawartością (“owoce cytrusowe”, “cukierki”, “maskotka pluszowa szt. 1”), intensywny zapach aromatów spożywczych w kolorowych i dziwnych słodyczach. Do małomiasteczkowego peweksu wchodziło się po schodkach. W latach 90’ wciąż jeszcze funkcjonował, wyprzedając za grube miliony towary wciąż inne, wciąż lepsze niż nasze, nabierające dopiero kapitalistycznej formy, skąpanej w przepychu.
Błoto – zapach mokrej ziemi, odzyskującej życie po długiej, niepotrzebnej zimie. Błoto – przykleja się do butów, zostawia na spodniach i obleczonych w rajstopy łydkach brzydkie, brązowawe kropki. Błoto – zasycha w szarawą, kruchą skorupkę, wdziera się do domu: na parkiet, odkurzony dywan, łazienkową glazurę. Błoto -zapach mokrej, ciastowatej ziemi daje nadzieję. Wciągamy go w nozdrza głęboko, tak jak dzieci potrafią zachłystywać się zapachem benzyny. Wśród rozkopów i pryzm, pooranych podeszwami butów i bieżników opon błyska perełka kałuży, pod jasną taflą zmętniona woda, na powierzchni unoszą się sreberka, folijki, karteczki i skuwka od długopisu Bic.
Kasety wideo – zanim nauczyliśmy się rozmieniać obraz świata na piksele i megabajty uczyliśmy się go – zakłóconego od kopiowania i używanych taśm – przy sinawym świetle kineskopu. Był skomasowany do garści abstrakcyjnych magnetycznych opiłków, równie trudnych do ogarnięcia rozumem, jak rozmazane postaci “Szklanej pułapki” albo “Terminatora”.
Olga Drenda, autorka książki “Duchologia” rozpatruje przełom lat 80 i 90-tych w Polsce jako czas fenomenu antropologicznego i kulturowego. Dlaczego jej książka wywołuje w nas niemal cielesne, raptowne ukłucia, dostępne na wyciągnięcie ręki powidoki? Transformacja ustrojowa to czas wizualnej zmiany porządku, czas natłoku i kiepsko skrywanej prowizorki, czas wyolbrzymienia, ale też czas poszukiwania nowej definicji demokratycznej, polskiej normalności.
Natalia Fiedorczuk-Cieślak, pisarka, kompozytorka i animatorka kultury. Laureatka Paszportu Polityki 2016 w dziedzinie literatury za powieść “Jak pokochać centra handlowe”. W tym roku ukazała się jej najnowsza powieść “Ulga”. Felietonistka i publicystka magazynu “Pismo”, portalu Dwutygodnik, Gazety Stołecznej. Ma doświadczenie w pracy z instytucjami kultury i społecznościami lokalnymi. Prowadzi kursy twórczego pisania i działa jako animator spoleczny w dzielnicy Gdańsk-Wrzeszcz. Mieszka w Sopocie. Prywatnie żona i matka dwójki przedszkolaków.
dr Łukasz Zaremba, pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, kulturoznawca, tłumacz, redaktor pisma „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”. Autor książki Obrazy wychodzą na ulice (Bęc Zmiana 2018), opowiadającej o sporach o obrazy we współczesnej Polsce: o walkach o pomniki na przełomie lat 80. i 90, atakach na sztukę w galeriach na przełomie XX i XXI wieku oraz dyskusji o „śmietniku reklamowym” w ostatniej dekadzie. Tłumaczył między innymi książki W.J.T. Mitchella, Nicholasa Mirzoeffa, Jonathana Crary’ego i Hito Steyerl. Laureat stypendium START Fundacji na rzecz Nauki Polskiej i stypendium Ministra Nauki dla wybitnych młodych naukowców. Współredaktor podręcznika akademickiego Antropologia kultury wizualnej (2012), współautor tomów Kultura wizualna w Polsce. Fragmenty i Spojrzenia (2017).