previous arrow
next arrow
Slider
wydarzenie
Maj w Teatrze Gdynia Główna
13 - 26.05.2018
Teatr Gdynia Główna
wstęp: bilety
Teatr

Maj w Teatrze Gdynia Główna

Teatr

Najbliższe spektakle w Teatrze Gdynia Główna:

13 maja godz. 12:00

CZERWONY KAPTUREK (trochę inna historia) reż. Piotr Srebrowski

19 maja godz. 19:00

EPITAFIUM DLA WŁADZY insp. myślą Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego reż. Ewa Ignaczak

20 maja godz. 12:00

BAJKA O KSIĘCIU PIPO I JEGO CZERWONYM KONIKU wg Pierre’a Gripariego reż. Ewa Ignaczak

26 maja godz. 19:00

PAN KOT wg Kota w butach Angeli Carter, reż. Ida Bocian

 

Teatr Gdynia Główna zaprasza na kolejny pokaz spektaklu „Epitafium dla władzy”.

Kim jesteście? Tymi czy tamtymi?

Żadnych adresów, ani nazwisk, ani nawet nie opisywać twarzy,

ani że wysoki, że niski, że chudy,

czoło jakie,

że ręce mu, że spojrzenie, a nogi to, kolana,

już nie ma przed kim na kolanach…

Ryszard Kapuściński –  współczesna ikona literatury faktu, mistrz reportażu, który nadał mu wymiar literacki. Jedno z jego najbardziej znanych dzieł – Cesarz, stało się inspiracją do podjęcia teatralnego dialogu z zawartą w nim myślą. Spektakl Epitafium dla władzy stanowi ogromne, wielopoziomowe wyzwanie – adaptacyjne, reżyserskie, aktorskie. Uniwersalna, rozpisana na trzech aktorów, angażująca widza emocjonalnie i intelektualnie opowieść o mechanizmach władzy niezwykle rzadko przenoszona na scenę zadaje pytania, na które odpowiedzi udzielają nieliczni, a uchyla się od niej zbyt wielu.

Nośność ideowa i dramatyczna tekstu Kapuścińskiego sprawia, że spektakl jest jak lustro, pozwala odbiorcy identyfikować się z tekstem. „Cesarz” jest wielkim studium władzy, można jednak śmiało powiedzieć, że nie tylko rządów na szczeblu najwyższym, w osobie króla czy prezydenta – jest psychologicznym traktatem o mechanizmie władzy pojętej szeroko i panującej we wszelkich stosunkach międzyludzkich. Czy to mała wieś, duże miasto, zakład pracy, szkoła – mechanizmy są identyczne. O uniwersalności tego utworu świadczy również fakt, że mimo zmian, jakie towarzyszą ludzkości, bez względu na okoliczności, zawsze w jakiś sposób opisuje otaczającą rzeczywistość. Szczególnie w kwestii problemu granic, które stają się wizytówką współczesnego świata.

Fragmenty recenzji:

“Cesarskich dworzan ciekawie grają: Piotr Srebrowski, Wojciech Jaworski i Łukasz Dobrowolski. A nie jest to łatwe zadanie aktorskie. Widownia z trzech stron otacza scenę. Nie ma bezpiecznej rampy, oddzielającej aktora od widza, grają oni blisko, na wyciągnięcie ręki.”

Grażyna Antoniewicz, “Dwór etiopskiego cesarza w podziemiach gdyńskiego dworca”, Dziennik Bałtycki

“[…] publiczność musi, w ciszy własnego sumienia oczywiście, odpowiadać na pytania zadawane jej bezpośrednio. A nie są to łatwe pytania, ponieważ współczesny widz również jest uwikłany w najrozmaitsze układy i mechanizmy władzy. “

“Po premierze w Teatrze Gdynia Główna”, Głos Gdyni

“Z pewnością Ewa Ignaczak wykonała kawał świetnej roboty, co ja piszę: sztuki! Pozostała wierna dziełu, wyostrzyła satyryczne momenty, dzięki czemu mimo ciężkości tematu, ostatecznie jako absurd, był przyjmowany śmiechem. Aktorzy bardzo dobrze budowali napięcie, przez co mogło być ono prawidłowo rozładowane, zaś refleksja na sam koniec przypominała o tym, by nie zapominać, co się aktualnie dzieje na świecie.”

Monika Prus, MiastoKultury.p

Tak o spektaklu pisze recenzentka portalu Teatralny.pl Anna Jazgarska:

„Epitafium dla władzy możemy potraktować jako dowód na to, że najmłodszy teatr w Gdyni konsekwentnie kroczy obraną przez siebie ścieżką. Spektakl Ewy Ignaczak to druga po świetnym Wielkim cieście Piotra Srebrowskiego premiera Teatru Gdynia Główna i drugi spektakl, w którym za pomocą oszczędnych środków i umiejętnie wykorzystując surową przestrzeń udało się stworzyć bardzo przekonujący, lecz nie nachalny dialog z widzem.”

Epitafium dla władzy

inspirowane myślą Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego

scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak

obsada: Łukasz Dobrowolski, Wojciech Jaworski, Piotr Srebrowski

produkcja: Teatr Gdynia Główna

19 maja o godz. 19

Bilety: 30/ 35 zł

Bajka o księciu Pipo i jego czerwonym koniku

wg Pierre’a Gripariego

reżyseria: Ewa Ignaczak 

20 maja godz. 12 

Opowieść o księciu imieniem Pipo, który przemierza świat w poszukiwaniu swoich prawdziwych rodziców i pięknej, prostej rzeczywistości, której wspomnienie sięga lat dzieciństwa. Droga ta nie należy do łatwych, jednak tylko podjęcie związanych z nią wyzwań i miłość do rodziców, może doprowadzić Pipo do osiągnięcia celu.

Bajka o Pipo to uniwersalna opowieść o dorastaniu, przemijaniu, wierności sobie i sile przyjaźni.

Spektakl, w którym nie brakuje żywego tempa, urokliwej scenografii, a przede wszystkim dobrej zabawy, może być wspaniałą rozrywką dla całej rodziny. 

Forma spektaklu ruchomego pozwoli młodym widzom doświadczyć bliskiego obcowania ze sztuką i przekonać się, że granice wyobraźni sięgają znacznie dalej niż można by przypuszczać.

Fragmenty recenzji:

[…] niezwykle udany „debiut” Ewy Ignaczak, która pierwszy raz reżyseruje sztukę dla dzieci. I jak to w przypadku wielu jej przedstawień – jest dynamicznie, kolorowo i często absurdalnie. Trójka aktorów – Ida Bocian, Bartłomiej Sudak i Łukasz Dobrowolski grają na bardzo wysokim, równym poziomie, swobodnie wchodzą w interakcje z dziećmi, które chwilami wyprzedzają fabułę i wtrącają się w przebieg spektaklu. Bocian i Sudak wcielają się w różne postaci, i robią to tak sprawnie, że z czasem nawet dzieci nabierają się, że gra je ktoś inny. Inscenizacja oparta jest na symbolu: smutek to wylewana woda, a stół staje się koniem. Wszystko ożywa dzięki i dla dziecięcej wyobraźni.

Katarzyna Gajewska – Dziennik Teatralny Trójmiasto

[…] Brak posiadania dziecka, bezpowrotnie uciekający czas dzieciństwa, tęsknota za nieobecnymi rodzicami, strach i nieoczekiwane zmiany w życiu – między innymi tak trudne tematy pojawiają się w bajce dla dzieci, którą oferuje najmłodszym widzom Teatr Gdynia Główna […]

[…] Ten niejako “spektakl drogi” to atrakcyjna forma dla dzieci, zwłaszcza kilkuletnich, które zazwyczaj szybko się nudzą. Podczas premierowego spektaklu niektóre były tak poruszone, że nie czując granicy między aktorem a widzem, mówiły do postaci z bajki. Doradzały przebieg przedstawienia i komentowały poszczególne sceny. Ich wyobraźnia wykreowała rzeczywistość. […]

Marzena Bakowska – Radio Gdańsk

Wędrówka wydaje się być głównym motywem bajki, pozwalającym na wyróżnienie takich cech bohaterów, jak odwaga, wytrwałość czy pomysłowość. Przy okazji docenione zostają wartości, jak dotrzymywanie obietnic, wzajemna miłość i szacunek, uważność na drugą osobę przy zachowaniu własnej indywidualności. Mamy zatem cały zbiór pozytywnych komunikatów niezbędnych do wychowywania dzieci i utrzymywania właściwych relacji z innymi. Wędrówka symbolizuje zatem proces dojrzewania, który wielu dzieciom kojarzy się z czymś niewygodnym i niepotrzebnym, potem przez pewien okres traktują dojrzewanie w kategoriach przyjemnych korzyści, by jako zupełnie dorośli wspominać już tylko dzieciństwo, co w przedstawieniu zostało odpowiednio opowiedziane.

Katarzyna Wysocka – Gazeta Świętojańska

Bajka o księciu Pipo i jego czerwonym koniku

wg Pierre’a Gripariego

reżyseria: Ewa Ignaczak

obsada: Ida Bocian, Łukasz Dobrowolski, Bartłomiej Sudak

światło i opracowanie muzyczne: Marzena Chojnowska

Teatr Stajnia Pegaza

20 maja 2018 godz. 12:00 

Bilety: 25 zł

Rezerwacja:

tel. 58 351 15 12

kom. 600 306 634; 600 306 632

teatr@teatrgdyniaglowna.pl

sprzedaż online: http://teatrgdyniaglowna.interticket.pl/

Pan Kot

wg Kota w butach Angeli Carter

w reżyserii Idy Bocian

26 maja godz. 19 

Maitre, Mister, Maestro, Messer, Pan… Kot. Sprytny, przewidujący, niezależny i jak wszystkie koty – to on wybiera sobie właściciela, a nie odwrotnie. I to on od tej chwili kierować będzie losem młodego oficera bez grosza przy duszy.

Alternatywna, pełna erotycznej zmysłowości wersja baśni o obutym kocie, który dzięki swojemu sprytowi sprawia, że jego pan zyskuje majątek i piękną małżonkę. Wszystko jednak ma swoją cenę, a żaden kot nie jest bezinteresowny…

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych.

 

Fragmenty recenzji:

„Pan Kot to przedstawienie-zabawa. Inteligentna, dowcipna, podszyta erotyzmem opowieść, która różnym widzom oferuje różne doznania. Bo jednak pod maską lekkiej historii kryje się tu sporo dwuznaczności. Dlatego jedni zobaczą w niej zabawną opowiastkę o sprytnym kocie, inni – erotyczną opowieść z dreszczykiem, z całkiem zaskakującą puentą. I to właśnie stanowi, moim zdaniem, o sukcesie spektaklu Idy Bocian. Wzięła ona na warsztat twórczość, którą bardzo trudno zamknąć w jednej, definiującej ją precyzyjnie formule i – moim zdaniem – przetworzyła ją w sposób godny uwagi: dodała do niej nowe treści, uruchomiła świeże konteksty, nie pozbywając się jednocześnie jej oryginalnego, niepowtarzalnego charakteru”.

Anna Jazgarska Teatralny.pl

Ida Bocian – aktorka, reżyserka, scenarzystka, animatorka kultury. Absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej. Aktorka Teatru Stacja Szamocin, Teatru Stajnia Pegaza, Teatru Off de BICZ oraz Teatru Gdynia Główna. Prezes Fundacji Klinika Kultury, dyrektor i współzałożycielka Teatru Gdynia Główna – nowopowstałego miejsca na mapie kulturalnej Trójmiasta.

Iwo Bochat – aktor Teatru Planeta M w Poznaniu, student PWSFTViT w Łodzi, współpracuje z Teatrem Stacja Szamocin oraz Teatrem Rondo w Słupsku. Zagrał m.in. w spektaklach Pan Baj i zaczarowana katarynka, Tempus Fugit, Tańce w Ballybeg Teatru Planeta M oraz w Co to jest wiosna Teatru Stacja Szamocin. Rola w Panu Kocie to jego pierwsza kreacja aktorska w Teatrze Gdynia Główna.

Pan Kot

wg Kota w butach Angeli Carter

w tłum. Aleksandry Ambros

scenariusz i reżyseria: Ida Bocian

obsada: Iwo Bochat

scenografia: Kamil Domachowski

maski: Janusz Bocian

Teatr Gdynia Główna 

26 maja o godz. 19 | Bilety: 30/ 35 zł

Rezerwacja: tel. 58 351 15 12

kom. 600 306 634; 600 306 632

teatr@teatrgdyniaglowna.pl

sprzedaż online: http://teatrgdyniaglowna.interticket.pl/

Teatr Gdynia Główna

Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia,

Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1)

www.teatrgdyniaglowna.pl

www.facebook.com/TeatrGdyniaGlowna