Gdyńskie Muzea Widzialne

Muzeum Widzialne to ogólnopolski przegląd, który pokazuje jak muzea w wykorzystują język graficzny do budowania swojego wizerunku, jaki poziom estetyczny ten język prezentuje.

W tym prestiżowym konkursie gdyńskie muzea zostały wyróżnione aż trzema nagrodami. Muzeum Miasta Gdyni za identyfikacje graficzną działań edukacyjnych oraz za wystawę Narodziny Miasta. Gdyński modernizm w dwudziestoleciu międzywojennym, natomiast Muzeum Emigracji za projekt strony internetowej.  Biorąc pod uwagę, ze jest to jedyna taka nagroda w kraju możemy śmiało powiedzieć, że jesteśmy liderami w komunikacji muzeum – odbiorca.

mmg_13

Muzeum jest nośnikiem informacji – historycznej, artystycznej, kulturowej. Poprzez dobór wystaw i ich aranżacje przekazuje odbiorcy treści, które powodują emocje, dostarczają wiedzę, budują relacje. Jest to więc specyficzny rodzaj komunikacji – komunikacji kulturowej, który potrzebuje własnych narzędzi. Nowoczesne muzea stoją przed trudnym zadaniem, z jednej strony muszą nadążać, za ciągle zmieniającymi się formami przekazu informacji, a z drugiej utrzymywać najwyższy ich poziom. Posiadanie strony internetowej, prowadzenie kont w mediach społecznościowych, projektowanie druków informacyjnych należą już do obligatoryjnych zadań instytucji kultury. Kuratorzy wystaw i muzealni kustosze wiedzą dobrze, że ich praca wymaga profesjonalnego wsparcia. Komunikacja i PR stały się nieodłącznym elementem pracy każdego muzeum. Praca ta jest o tyle ciężka, że nie do końca da się ją przełożyć na mechanizmy działające w sektorze komercyjnym. Pojawiła się zupełnie nowa dziedzina – promocja instytucji kultury, która z roku na rok wypracowywała coraz skuteczniejsze formy dotarcia do odbiorcy. Popularyzacja oferty kulturalnej szybko sama stała się formą artystycznego wyrazu i doczekała się nawet swoich nagród. Wśród nich, ta która wyróżnia muzea, czyli przegląd „Muzeum Widzialne”, który ma za zadanie pokazać, jak muzea w rzeczywistości wykorzystują język graficzny do budowania swojego wizerunku, jaki poziom estetyczny ten język prezentuje.

mmg_02 mmg_03

Konkurs rozstrzygany jest w czterech kategoriach:

  • identyfikacja muzeum
  • identyfikacja wystaw czasowych
  • wydawnictwa książkowe lub multimedialne
  • grafika strony internetowej

mmg_12

W tym roku aż trzy wyróżnienia trafiły do gdyńskich muzeów. Muzeum Miasta Gdyni otrzymało II nagrodę za identyfikację wystawy „Narodziny miasta. Gdyński modernizm w dwudziestoleciu międzywojennym” oraz wyróżnienie za identyfikację graficzną muzealnych działań edukacyjnych, natomiast Muzeum Emigracji III nagrodę za projekt swojej strony internetowej.

me_gdynia_(3)me_gdynia_(4)

me_gdynia_(1)

 Biorąc pod uwagę, ze jest to jedyna taka nagroda w kraju możemy śmiało powiedzieć, że jesteśmy liderami w komunikacji muzeum – odbiorca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *